" F L O W E R "

haipakwe.blogspot.com

Hello bello!


" I would rather wear flowers in my hair than diamonds around my neck "

Knock knock, who there? Hey, welcome to my world, let's dance in the rain :D Iam Neymar Wife


We can chatting here



Be nice. Dont be anonim. Dont use harsh words.



©Template make by Adila. Base code Zaty. Some code from Jaera.




(。◕‿◕。) Atuk Cinta Pendek (。◕‿◕。)}
Sunday, July 22 | 8:25 pm | 0Comment



Segalanya bermula ketika aku menjaga pintu pagar sekolah.Sejak pagi-2 lagi  nasibku sudah tidak berapa baik.First time la katakan jadi pengawas.Atuk datang lambat ke sekolah,nama dia Fahrin Aswad tapi gelarannya Atuk.Atuk ni kira musuh lama aku la.,dia budak baru pindah sekolah ni tengah tahun lepas.Tahun ni Atuk dilantik menjadi pengawas.Tapi yang tak leh blah tu bab pengawas saja tapi selalu datang lambat.Napa tah nampak Atuk je mesti hidup aku dah spoil.Semalam Atuk sengaja tumpahkan air sirap atas tudung aku.Dah la tudung aku warna putih,dah jadi warna merah dibuatnya.
"Atuk,kenapa lambat ha?"Soalku.Muka atuk masam mencuka.Aku pun buat la baik takut dia buat aku macam semalam,sadung kaki aku sampai tergolek.Malu ada,sakit pun ada.
"Diamlah pendek!"Tengok,aku pulak kena balik.Oopps,lupa,nama aku Syazirah tapi kengkawan aku panggil   aku PENDEK.pendek ni atuk yang mereka nama ni,ni kes aku pendek la ni.huhuh.Naik je form 1,aku dah taknak besar lebih sesuai terbantut tumbesaran,nak wat cammna.,kena gak terima hakikat.Mula-mula masuk form 2 delta diorang semua panggil aku pendek.Lama-lama sweet la pulak nama tu..Hehe
"Apasal aku pulak kena marah?"
"Mulut aku suka hati aku la.Moto aku rosak tadi!!"Apapun tugas tetap tugas aku harus ambil nama ang untuk diberi kat Ustaz Zul.
"Ye la pendek"pastu atuk menolak motornya kat kawasan parking.sekali lagi aku terserempak dengan atuk ketika naik tangga untuk ke kelas.Lepas tu,aku ngan atuk jalan sekali ke kelas.Subjek pertama ialah Sejarah.Aku tengok Zahirah rajin salin nota,bestfriend aku la nih,.Cikgu Johari khusyuk mengajar dan semua pelajar sibuk menyalin nota yang diberi.Cikgu Johari ni pelik sikit.Lambat masuk kelas jer,kena denda.Dah la tak terima alasan plak tu.,Aku ketuk pintu,atuk plak bagi salam.
"Ha kamu Syazirah,as usual,you are late"
"Sorry sir"kata aku malas.
"Fahrin pun ada"
"I'm sorry sir,motorsikal buat hal"
"I think both of you planning to punish together right?what I want to punish you?".Atuk cool jer,
"Sir,nyanyi lagu Untuk Dia.Ala yang sleeq ngan najwa latif tu..Orang tua menyampuk,nama betul Zaim Aznan.
"Saya sokong cikgu.Cam couple plak kata Tembun,ngan Penyu".Dorang nih memang nak kena makan kaki,dah merah muka aku.Yang Fahrin plak sengih sorang-2."Pendek kau don't worry aku tolong kau".
aku ternganga,kenapa gan Fahrin ni,baik tetiba,demam kot.Biasanya dia suka sangat menyakat aku.Tiba-tiba atuk memberi kata-kata aluan.
"Asalamualaikum,hari ni saya nak kongsikan sebuah cerita teladan yang bertajuk Kisah Seorang Hamba.harap korang dapat ambil iktibar."
____________________________________________________________________________

Hebat kan cerita atuk tadi,selamat aku.kata Syazirah dalam hati.Dah tu ajak aku main teka-teki.Dah tua bangka pun nak main lagi.nama je form 2 tpi,perangai cam budak tahun 2.
"Pendek jom main teka-teki"aku yang boring ni pun terima ja lah,dah cikgu meeting.kelas masa tu riuh rendah la apalagi.
"Kalau aku menang,kau kena buat apa yang aku suruh.macam mana.setuju?"kata fahrin."tak kan kau takut pendek,terima jer.."sampuk Jaya.Yang aisya kata,tak yah main,Ha,lupa pulak.Aisya ni kawan aku paling baik.dia suka belanja aku roti kaya.bila time rehat,mesti aku jumpa roti kaya bawah laci meja.Apalagi aku balun je lar.
"Pendek,dalam banyak-banyak sungai.,sungai apa yang tajam?"atuk menyoalku.
"Sungai Rajang?"
"Salah."alamak salah ker..??
"Abis tu jawapan dia apa..??"
"Ala..kau cuba la lagi.."kata Jaya.
"Sungai Perak kot"
"Salah!!"
"Dah la aku menyerah kalah,tapi sungai apa..??"
"Sungai Lembing"
"So,maknanya kau dah kalah la Syazirah.."sampuk Jaya.
"Ha..ha..pendek kalah,soalan senang pun boleh kalah.So,sebagai balasan,kau kena ajar aku Sejarah.amacam?"
La,itu jer ker,,aku ingatkan apa tadi,.sejarah kacang la brother,"Okey,bila nak ajar?"tanya Syazirah
"Setiap sabtu n ahad,aku selalu gagal sejarah..kau kan pro?"
"Okey"..mulai hari tu,aku selalu ke rumah Fahrin untuk mengajarnya sejarah.Rumah dia.masyaalah besar gedabak.Nasib baiklah parent dia peramah.Kalau tak,membisu la aku kat sana.Dorang panggil kat atuk,dengan nama Boboi.,hahah,macam baby la plak.lepa kata atuk budak manja hahah..tak caya giler.Adasekali aku panggil nama terpanggil nama boboi,.dia marah giler ka aku,diasuruh aku panggil dia dengan panggilan atuk.Aku rasa dia malu kot.,puas aku pujuk dia baru dia nak kawan ngan aku balik.
____________________________________________________________________________

Petang tu aku sepatutnya balik awal,tapi aku terpaksa stayback kat kolah sebab nak buat kerja kursus dengan kengkawan.Tapi basikal aku plak buat hal adui,,.mesti mak dah risaukan aku.mak aku sakit,mak aku selalu teringat dekat ayah dan adik-beradik aku yang lain.kemalangan tahun lepas masih segar dalam ingatan aku.masa tu kami mahu pergi bersiar-siar di bandar,tetapi musim itu hujan n jalan pun basah.Kami sekeluarga terbabas dalam gaung.Kemalangan itu meragut ayah,kakakku dan juga abangku.emak aku pula.,koma.Aku pula disahkan buta kerana cornea mataku sudah teruk.Tapi ada seorang perempuan meninggal time tu n dia pnya parent dermakan mata anaknya kepada aku.Tapi nurse tu tak sebut namanya kat aku.Perempuan tu acident dengan pakwenya.Lepas mak sedar,mak tak boleh terima kenyataan yang ayah dah meninggal.Doktor tak bagi mak balik rumah supaya dihantar ke rumah kebajikan orang tua.tapi aku taknak..sampai hati diorang nak pisahkan aku dengan mak aku.Tapi aku merayu kat doktor tu supaya yakinkan kakitangan hospital tu supaya membuat orang lain percaya bahawa mak aku masih waras.Eh..kenapa atuk ke sini,bukankah dia dah balik.macam mana dia ada kat sini.Aku cepat-cepat kesat air mata,tapi tak berhenti juga.,Atuk menghampiri aku,lalu dia memberi sapu tangan kepada aku.Tapi aku tak ambil.tiba-tiba dia mencangkung di hadapanku lalu mengesat air mataku.Dia kata jangan nangis dah.Aku kata basikal aku rosak sebab itu aku nangis.Last-2 atuk yang hantar aku balik naik motonya.Atuk janji nak bawa basikal aku balik esok.Esoknya aku demam,so,tak g sekolah la..mesti banyak pelajaran yang aku ketinggalan.Nasib baik Zahirah,Aisya,Jaya dan Fahrin datang lalu mengajar aku semula.Eh.....basikal aku atuk bawa balik..sayang atuk,thank tau.
_______________________________________________________________________________

Dua hari aku tak datang kolah.Sampai je kat kolah,Cikgu Mustafa panggil aku.Aku ingatkan dia mintak bayaran yuran tapi resit yang diberinya.Aku terkejut,bila pula aku bayar.Heran aku.semua yuran sudah dibayar.atuk layan aku baik hari ini.Tapi pelikla kat dia ni,dia suka curi pandang mata aku.Last-last aku ngan atuk ke library.
"Atuk kenapa kau suka tengok mata aku ha..?"
"Sebab mata kau macam dia..."kata-kata atuk terhenti.
"Macam dia?macam sapa?"
"Pendek..kau tak perlu tahulah,,maafkan aku"
"Tak pa..aku tak paksa pun.."
"Pendek,maafkan aku.."pastu dia belah..kenapa atuk berahsia ngan aku ha..??aku mesti siasat mata aku sama dengan sapa.Lagipun mata ni bukan mata aku,Bila aku tanya doktor pasal pemilik mata ini,doktor kata rahsia.Tapi dia akan berusaha cari pemilik matanya itu.Nak ucapkan terima kasih.
______________________________________________________________________________

Hari ini 16 Jun,hari ulangtahun kematian keluargaku.pagi tu aku ngan mak aku bersiap ke kubur.Sampai je kat kawasan perkuburan tu..aku ternampak atuk.kenapa dia datang ha..aku nampak atuk bawa tikar,yassin dan air.Tapi masa kami p tu,dia nak blah dah.so,tak sempat nak tanya dia.Aku dan mak khusyuk membaca yassin.Aku tengok mak nangis sambil mengusap batu nisan ayah,kakak dan abang.Pas baca yasin,aku tinggalkan mak kejap.Aku pergi kat kubur yang atuk melawat tadi..
ALIA SHUHADA:23/01/1998 - 16/06/2011
Eh,.sama la tarikh meninggal dia dengan tarikh meninggal ayah,kakak dan abangku.kebetulan je kot.tapi ade kaitan ape dia ni ngan atuk.ni mesti tanya bibik atuk ni..
____________________________________________________________________________

Sebenarnya,aku nak melawat atuk.Buku latihan Sejarah tertinggal kat rumah atuk.Korang bukan tak tau Cikgu Johari tu..kalau tak hantar..teruk dikerjakannya.Aku mengayuh basikal ku.Sampai je kat sana,Mak   Jemah kata atuk tak der.Aku kata tak per,Tapi mak jemah paksa aku masuk.Mak jemah suruh aku ambil sendiri buku tu dalam bilik study.aku pun ambil je lah..masa nak ambik tu..aku teringin nak masuk dalam bilik yang atuk tak bagi masuk tu.Aku pun menolak pintu yang tertulis NO ENTRY..Ada diari dalam bilik tu..aku ingatkan diari atuk tapi dia ALIA SHUHADA,nama yang tertera kat batu nisan haritu.
"Bersama suara hati untuk insan yang Shuha paling sayang,Mohammad Fahrin Aswad Bin Tengku Zahim.Shuha sayangkan Fahrin dulu,kini dan selamanya.Fahrin,jangan pernah berubah.Shuha tak mahu berkongsi Fahrin dengan sapa-sapa.Maaf sebab Shuha perlu pergi.Kita berpisah bukan kehendak masing-masing tapi,kehendak perent shuha.Maaf sebab lukakan hati Fahin selama ini.

Sedih gak la baca diari tu..Tiba-tiba ja airmata aku mengalir.cepat-2 aku seka..pastu aku berjumpa dengan Mak Jemah.Masa ni la aku nak korek rahsia atuk.Mula-mula mak jemah enggan bercerita..puas aku merayu barulah dia terima.Mak jemah kata dulu atuk nakal,suka lari rumah,balik lambat.tapi bila shuha meninggal,sikap atuk terus berubah.Sebenarnya atuk pindah kolah sebab parent shuha tuduh atuk atas kematiannya.Malam tu,hujan turun lebat,motor yang atuk dan shuha naik itu tergelincir lalu terlanggar kereta kancil.Atuk cedera sikit je tapi,shuha meninggal di situ.atuk tak salah,tapi dia still ingat yang dia bersalah dalam hal ini.yang paling mengejutkan,mata aku ni mata Shuha.patutla atuk caring gila kat aku.Dia ingatkan aku ni shuha.
________________________________________________________________________________

Aku pergi berjumpa dengan doktor yang merawat emak aku lalu aku bertanya tentang pemilik mata yang aku gunakan ini.mulanya doktor enggan memberitahu,tetapi apabila aku merayu barulah dia bersetuju.doktor kata pemilik mata itu ialah Alia Shuhada,buah hati,atuk.
_______________________________________________________________________________

Peperiksaan dah tamat.Aku menjawab sebaik mungkin untuk memberi jalan kepada kecerahan masa depanku.Sementara menunggu keputusan peperiksaan,aku bekerja sambilan untuk menampung makan minum emak.Tapi hari ni aku tertinggal bas.Kaki aku pulak melecet sebab tak pakai stokin.Aku ternampak atuk.Dari jauh atuk melambai dengan aku.Tiba-tiba aku tersedar.Bila dah sedar atuk sudah berada di sebelahku.Atuk still pandang mataku.Aku pulak pura-pura pandang tempat lain.
"Kaki pendek melecet ker.?"atuk menyoalku.
"Ye,tak pakai stokin"
"Boleh aku tengok?"atuk letak plaster,baru la lega sikit.Atuk still dok usya aku.
"Kenapa suka sangat pandang mata aku?"tanya aku buat kali kedua.
"Sebab mata kau macam....."
"Macam Alia Shuhada kan?"
"Jadi kau dah tahu semuanya?"
"Yupp aku dah tahu pasal shuha,pasal kemalangan dan kesemuanya."
"Aku bersalah kat dia,pendek"jawab atuk lemah.

"Oh,jadi kau baik ngan aku untuk tebuskan kesalahan kau kat dia?"
"Dulu,kalau aku tengok kau,aku teringat kat shuha.Mungkin dengan bantu kau..aku boleh tebuskan kesalahan aku kat dia"
"Atuk..kau tak salah la..sikit pun tak..kalau kau terus begini,shuha pun mesti sedih.tabah la sikit hati kau tu..setiap yang hidup pasti akan mati atuk..."aku harap atuk tak menyalahkan dirinya lagi.
"Sebenarnya,aku dah berjaya lupakan dia"
"Baguslah kalau atuk cakap macam tu"lega hati aku kalau atuk cakap macam tu.

"Maaf pendek sebab aku selalu buli kau dulu"
"Takpe dah terbiasa..kau kau dah sedar,kenapa still tolong aku?"
"Sebab................."atuk berasa gementar untuk meneruskan kata-katanya,sambil dia mengusap rambutnya itu.
"Sebab apa atuk?"aku tak sabar untuk mendengar.

"Sebab....aku cinta pendek"kata atuk perlahan..
"Apa??tak clear la.."
"Sebab atuk suka pendek'."atuk mengulangi kata-katanya.

"Hah??aku rasa aku salah dengar la tadi.."
"ATUK CINTA PENDEK!!!!"jerit atuk kuat apabila aku buat tak dengar tadi.

"Thank atuk,bab aku pun suka kau jugak,"Dah lama,masa kau tolong aku dari kena denda dengan cikgu johari"kata aku dalam hati.
~TAMAT~